آنتن مرکزی و تاریخچه آن : 

بشر از همان ابتدای پیدایش تاکنون در پی آرامش و تکنولوژی بوده است. بطوریکه در پی ازدیاد جمعیت و تراکم ساختمانها، مشکلاتی پیش روی ساکنین ساختمانهای پر جمعیت و مرتفع قرار گرفت و ساکنین این ساختمانها تصمیم به خلق ابتکارات و حرکت با پیشرفت و تکنولوژی را هدف خود قرار دادند.

یکی از مشکلات و مسائل پیش روی ساختمانهای پرجمعیت استفاده از گیرنده‌های تصویر بوده، بطوریکه هر واحد می‌بایست یک گیرنده یا آنتن تلویزیون روی پشت بام نصب می‌کرد تا بتواند تصاویر تلویزیون را دریافت نماید. تا اینجای کار ایده‌آل بود اما رفته رفته متوجه شدند که نصب آنتن‌های متعدد، مشکلات زیادی برای یک ساختمان ایجاد می‌کند.

آنتن مرکزی

برخی از مشکلات آنها عبارتند از :

  • مشاهده تعداد زیادی آنتن و سیم در پشت‌بام و نمای ساختمانها که خود یکی از عوامل ناهماهنگی و زشت شدن نمای ساختمان را در پی دارد.
  • هزینه زیاد طراحی و نصب آنتن برای تک‌ تک واحدها
  • ایجاد نویز و آثار نامطلوب گیرنده‌ها و آنتن‌ها روی یکدیگر

این‌ها همه کافی بود تا بشر به دنبال راه حلّی مناسب برای رفع این مشکلات باشد. تا اینکه رفته‌ رفته به تکنولوژی آنتن مرکزی دست یافتند.

آنتن مرکزی چیست؟

آنتن مرکزی شامل مجموعه قطعاتی می‌باشد که در مجموع ایجاد یک سیستم را برای ساختمان پدید می‌آورد. در یک سیستم آنتن مرکزی عموماً یک آنتن شاخه‌ای، یک آمپلی فایر یا تقویت‌کننده تصویر، تعدادی تقسیم‌کننده‌های مختلف همچون تقسیم‌کننده‌های عبوری یا انشعابی و تعدادی فیش رابط یا کانکتور وجود دارد.

برای داشتن یک سیستم آنتن مرکزی مطلوب نیز، همانند سایر سیستم‌ها انتخاب چیدمان و نصب قطعات نقش مهمّی بر عهده دارند که برآیند تمام این انتخابها برخورداری از یک تصویر صاف و با کیفیت می‌باشد. برند تله کام یکی از برندهای موجود در ایران است که شما می‌توانید به نام و محصولات آن اعتماد کنید و نتیجه این اعتماد را در ساختمان خود مشاهده نمایید. تله کام بنا به سابقه و تجربیات متمادی در طراحی و تولید تجهیزات آنتن مرکزی همواره جز برندهای برتر و معتبر بوده و تمامی محصولات خود را همواره با گارانتی ارائه نموده است. در ادامه به جزییات سیستم آنتن مرکزی می‌پردازیم.

مشاوره تلفنی

انواع سیستم‌های آنتن مرکزی

MATV : Master Antenna Television

این نوع سیستم آنتن مرکزی برای دریافت، تقویت و توزیع سیگنالهایی که در باندهایUHF , VHF , VLF , FM  قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. با نصب تجهیزات دریافت سیگنال و تقویت آن، سیگنال‌های تلویزیونی در این باندها بصورت تقویت شده و بدون هیچگونه نویزی و توسط کابل‌ها به گیرنده منتقل می‌شوند.

  CATV : Cable  Television

در این نوع سیستم آنتن مرکزی، سیگنالهای تلویزیونی از مرکز تولید و پس از تقویت توسط کابل به گیرنده‌ها ارسال می‌شود.

  SMATV : Satellite Master Antenna Television

به سیستم‌های MATV  که قابلیت دریافت، تقویت و توزیع سیگنالهای شبکه‌های ماهواره‌ای را داشته باشند را اصطلاحاSMATV  گفته می‌شود.

  CCTV : Closed Circuit Television

در این سیستم آنتن مرکزی، سیگنال‌های ویدئویی شامل دوربین یا دوربین مداربسته، دستگاه‌های پخش CD  و تمام تجهیزات پخش صدا و تصویر توسط مدولاتور بر روی کانال‌های باندهای UHF , VHF , VLF , FM  که خالی می‌باشند مدوله شده و توسط میکسرها به روی سیستم‌هایCATV , SMATV , MATV   افزوده می‌گردند نتیجه اینکه این تصاویر بر روی کانال‌های تلویزیونی گیرنده‌ها قابل دریافت می‌باشد.

تقویت کننده آنتن مرکزی

تقویت کننده یا آمپلی فایر، در واقع همان مغز سیستم است که وظیفه آن دریافت تصاویر از آنتن‌های شاخه‌ای و تقویت و ارسال این تصاویر به داخل واحدها و گیرنده‌ها می‌باشد. انتخاب یک آمپلی فایر یا تقویت کننده تصویر نقش بسزایی در کیفیت سیستم آنتن مرکزی دارد و قدرت آن بر حسب تعداد واحدها و گیرنده‌ها محاسبه می‌گردد. تله کام آمپلی فایرهای خود را در دو دسته کلّی تقویت کننده‌های مولتی باند و تقویت کننده‌های لاین تقسیم بندی و تولید می‌نماید. تقویت کننده‌ها اصولاً بر اساس شاخص db و در مقدار قدرتهای ۲۰db، ۳۰db، ۴۰db تولید می‌گردند.

تقویت کننده آنتن مرکزی تله کام

سوئیچ آنتن مرکزی

سوئیچ ها در آنتن مرکزی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • تقسیم کننده های عبوری (سوئیچر تپ اف
  • تقسیم کننده های انتهایی (سوئیچر اسپلیتر
  • سوئیچر (در ماهواره مرکزی) برای تقسیم سیگنال تقویت شده بین گیرنده ها

برای مشاهده لیست قیمت سوئیچ آنتن مرکزی روی لینک‌های زیر کلیک نمایید:

تقسیم کننده‌های انشعابی یا اسپلیترهای آنتن مرکزی

در سیستم‌هایی که نیاز به گرفتن انشعاب باشد از این نوع سوئیچ ها استفاده می‌گردد و اصولاً در مسیرخطوط اصلی آنتن مرکزی قرار می‌گیرند.

بدلیل اینکه این تقسیم‌کننده‌ها (سوئیچ ها) قادر به تقسیم تصویر به چند خروجی می‌باشند، در سیستم‌های آنتن مرکزی از آنها بیشتر استفاده می‌گردد.

بی‌شک کیفیت این تقسیم‌کننده‌ها در نهایت  در کیفیت تصاویر دریافتی تأثیر بسزایی دارد، به همین منظور کمپانی تله کام در طراحی و تولید این اسپلیترها نهایت دقت و ظرافت را به کار برده است. تله کام اسپلیترهای خود را در انواع دو راه، سه راه، چهار راه، شش راه و هشت راه تولید و به بازار عرضه نموده است.

شما می‌توانید با اعتماد به برند تله کام از تقسیم‌کننده‌های انشعابی آن در سیستم‌های آنتن مرکزی خود استفاده نمایید و تفاوت کیفیت تصویر را مشاهده نمایید.

تقسیم کننده انشابی اسپلیتر آنتن مرکزی تله کام

 

تقسیم کننده‌های عبوری یا تپ اف آنتن مرکزی

در طراحی و اجرای سیستم آنتن مرکزی در برخی موارد پیش می‌آید که بخواهیم از یک مسیر اصلی در طول راه انشعاب بگیریم و همچنان مسیر اصلی را ادامه دهیم، در چنین شرایطی از نوع بخصوصی تقسیم کننده با نام تقسیم کننده عبوری و یا تپ آف استفاده می‌کنیم، تپ آف‌ها با یک ورودی و خروجی با افت بسیار کم طراحی و تولید می‌گردند، بطوریکه آنها دارای چند خروجی فرعی که سطح سیگنال آنها نسبت به ورودی اصلی خیلی کم است می‌باشند.

از آنجائیکه تقسیم کننده‌های عبوری نقش بسیار مهمی در سیستم آنتن مرکزی ایفا می‌کنند و تأثیر بسزایی در کیفیت تصاویر دریافتی دارند، کمپانی تله کام بهترین طراحی و بهترین کیفیت تولید را به مصرف کنندگان عرضه نموده است، بطوریکه شما می‌توانید به راحتی به تپ آف‌های تله کام اعتماد نموده و از آنها در سیستم‌های خود استفاده نمایید.تله کام این تقسیم کننده‌ها را در انواع یک راه، دو راه، سه راه، چهارراه، شش راه و هشت راه تولید و عرضه نموده است.

تقسیم کننده عبوری تپ آف آنتن مرکزی تله کام

 

آنتن

آنتن‌ها نقش دریافت سیگنال تصاویر موجود در فضا و ارسال آنها به تقویت‌کننده‌ها را ایفا می‌کنند.

TE-44 مدل آنتن ۴۴ شاخه تله کام می‌باشد ، که بدلیل نوع ساختار و کیفیت تولید بالای آن، در بازار طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده است.

آنتن‌ها عموماً در بالاترین نقطه ساختمان و روی دکل مخصوص آنتن نصب می‌گردند تا بتوانند بیشترین جذب تصویر را داشته باشند.

انتخاب یک آنتن مرغوب بی‌شک در کیفیت تصاویر دریافتی نقش مهمی دارد که تله کام این کیفیت را برای شما تضمین نموده است.

آنتن یو اچ اف آنتن مرکزی تله کام

 

پریز سه خروجی آنتن مرکزی

پریزهای تله کام در دو نوع میانی و انتهایی طراحی و تولید گردیده‌اند. نوع میانی، همانطور که از نام آن پیداست در میانه مسیر نصب می‌گردد و در آن امکان انشعاب گیری وجود دارد.

و در نوع انتهایی، از آن فقط در پایان مسیر استفاده می‌گردد. پریزهای تله کام دارای سه خروجی می‌باشند که این خروجی‌ها به منظور استفاده در سیستم آنتن مرکزی، دریافت امواج رادیو و سومین خروجی به منظور دریافت سیگنالهای ماهواره تعبیه‌ گردیده‌اند.

تله کام در طراحی و تولید پریزهای خود نهایت دقت را بکار برده تا شما عزیزان بتوانید در نهایت تفاوت کیفیت تصویر را از نزدیک لمس نمایید.

پریز 2 و 3 خروجی آنتن مرکزی تله کام

 

فیش آنتن مرکزی

F کانکتورها یا فیش‌های رابط، کوچک ولی از اهمیت خاصی در سیستم‌های آنتن مرکزی برخوردارند، از آنجاییکه از فیش‌ها در ارتباط بین سیستم‌ها و قطعات اصلی استفاده می‌گردد، در نتیجه انتخاب آنها بسیار مهم است.

مرغوب‌ترین نوع f کانکتورها دارای واشر آب‌بندی هستند که از نفوذ آب و در پی آن از ایجاد زنگ‌زدگی و اکسید شدن اتصالات خودداری می‌کنند.

تله کام نیز از این نوع فیش‌های رابط در سیستم‌های خود استفاده و پیشنهاد می‌نماید تا در نهایت ، کیفیت تصویر خوبی را به مصرف کنندگان ارائه نماید.

فیش اف آنتن مرکزی تله کام

 

مدولاتور آنتن مرکزی

در پروژه‌های آنتن مرکزی گاهاً پیش می‌آید که بخواهند در همان ساختمان سیستم دوربین مداربسته نیز داشته باشند، برای انتقال تصاویر دوربین مداربسته به آنتن مرکزی و مشاهده تصاویر در واحدها از مدولاتور بعنوان مبدل سیگنال استفاده می‌کنند، مدولاتورهای تولیدی برند تله کام از نوع مولتی باند با قابلیت دریافت کلیه سیگنالهای تصویر می‌باشند و به خوبی هر چه تمامتر کار تبدیل سیگنال RF به AV را انجام می‌دهند.

مدولاتور آنتن مرکزی تله کام

 

پایه دکل آنتن مرکزی

پایه دکل در واقع نصب دکل آنتن بر روی دیوار را بر عهده‌دار دارد، و از دکل در مقابل بادهای شدید که در نتیجه موجب چرخش آنتن و از بین رفتن تصاویر می‌باشد محافظت می‌کند. پایه دکل‌های تله کام از طراحی خاص منحصر به فردی برخوردار هستند و بدلیل دو تکه بودن آن دارای بازدهی بالایی می‌باشند که به همین منظور جای خود را در بازار پیدا کرده و مورد استقبال مصرف کنندگان حرفه‌ای سیستم آنتن مرکزی قرار گرفته است.

پایه آنتن

لیست قیمت محصولات آنتن مرکزی

برای مشاهده قیمت انواع محصولات آنتن مرکزی بروی لینک های زیر کلیک نمایید

سوالات متداول آنتن مرکزی

آنتن مرکزی چیست؟

انواع سیستم های آنتن مرکزی

تجهیزات آنتن مرکزی

آنتن مرکزی تلکام

لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب کلیک نمایید
[Total: 21 Average: 3.3]

دیدگاهتان را بنویسید