اعلام حریق در محل کار

چگونه سیستم‌های اعلام حریق در محل کار از کسب و کارمان محافظت می‌کنند؟ در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

سیستم هشدار آتش سوزی می‌تواند سرمایه گذاری ارزشمندی برای کسب و کار شما باشد. وقتی به این موضوع فکر کنید که این سیستم مانع از یک آتش سوزی ویرانگر می‌شود، آتشی که به دارایی‌تان آسیب می زند، باعث از دست رفتن بسیاری از اموالتان می‌گردد یا تخریب‌های به مراتب بدتری در درون ساختمان و محل شرکتتان وارد می‌کند، بیشتر متوجه ارزش آن می‌شوید.

سیستم محافظت در مقابل آتش سوزی که قابل اطمینان باشد ضرورتی مهم برای کسب وکارتان است. این به چه معناست؟ این یعنی سیستم هشدار آتش سوزی و دستگاه‌های آن باید توسط یک شرکت معتبر نصب شود. با اینکه شرکت‌های زیادی به داشتن کپسول آتش نشانی در ساختمان خود اهمیت می‌دهند، ولی نسبت به سیستم هشدار که در صورت بروز آتش سوزی همه را مطلع می‌سازد، سهل انگار هستند.

چرا چنین است؟ زیرا آنها سیستم‌های هشدار حریق را زیاد مهم نمی‌دانند، آن‌ها اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنند. شما در هر جای جهان که باشید می‌توانید کپسول‌های آتش نشانی را برای محل کار خود نصب کنید اما فراموش نکنید که اگر به موقع از آنها استفاده نکنید به هیچ وجه نمی‌توانید آتش ویرانگر را مهار نمایید. داشتن سیستم هشدار حریق در درون ساختمان باعث می‌شود که سریعاً به هشدار آتش واکنش نشان داده و از آسیب احتمالی جلوگیری کنید.

مزایای سیستم اعلام حریق در محل کار

در سال 2019، آتش سوزی در ساختمان‌های تجاری جان 190 نفر را گرفت، بیش از 2000 نفر را مصدوم کرد و باعث 6.1 میلیارد دلار ضرر مالی شد. اگر هنوز برای نصب سیستم هشدار حریق در محل کار خود قانع نشده‌اید، شاید بد نباشد که درباره مزایای این تجهیزات بدانید.

  1. نجات جان افراد

ساده است: اگر محل کارتان آتش گرفت به کسی آسیبی وارد شد یا بدتر باعث مرگ یکی از کارمندان یا مراجعین شد، شرکت شما مسئول آسیب وارد شده یا مرگ فرد است و باید پاسخگو باشید. نه تنها در این موارد متحمل هزینه‌های مالی زیادی می‌شوید بلکه شهرت و اعتبار شرکتتان نیز به خطر می افتد.

با نصب سیستم هشدار حریق می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید و پس از دریافت هشدار آتش سوزی سریعاً برای حفظ جان افراد اقدام نموده و اجازه ندهید که کسب و کارتان لطمه ببیند.

  1. صرف زمان کمتر برای راه اندازی مجدد کسب وکار

هر چه میزان خسارت به دارایی‌تان در نتیجه آتش سوزی بیشتر باشد، برای اینکه مجدد کسب وکار خود را راه اندازی کنید، نیازمند زمان بیشتری خواهید بود. با نصب سنسورهای اعلام حریق و سایر دستگاه‌های هشدار دهنده، می‌توانید تا حد زیادی از آسیب‌ها جلوگیری نموده و زمان بازیابی مجدد شرکت خود را پس از آتش سوزی تا حد زیادی کاهش دهید.

مزایای سیستم اعلام حریق در محل کار

  1. قانون مداری

قوانین متعددی وجود دارد که مستقیماً یا غیرمستقیم شرکت‌ها را ملزم به داشتن سیستم هشدار حریق در محل کار می‌کند. بنابراین با نصب این سیستم متعهد به قوانین خواهید بود و از دردسرهای اداری و قانونی نیز نجات خواهید یافت.

قیمت اعلام حریق

نکاتی که باید برای ایمنی شرکت خود در برابر حریق انجام دهیم  

حفظ ایمنی در برابر آتش باید بر عهده همه افراد موجود در محل کار باشد. فرقی نمیکند که شما اولین نفری باشید که صبح ها وارد دفتر کار میشود یا آخرین نفری باشید که شبها دفتر کار را ترک میکند. شناسایی مواردی که تهدیدی را برای محل کار به وجود می آورند بسیار مهم است. بنابراین  همه باید در این امر مشارکت کنند تا خطر آتش سوزی به حداقل برسد.

به همین دلیل ما در ادامه می خواهیم به شما کمک کنیم تا مراقب وسایل و عناصر خطرناک باشید.

مراقب سیگار باشید

همه ما خطرات سلامتی ناشی از استعمال دخانیات را می دانیم ، اما باید این نکته را نیز بدانیم که سیگار می تواند خطر آتش سوزی را نیز به همراه داشته باشد. بسیاری از دفاتر کار مناطقی را برای سیگار کشیدن مشخص کرده اند و آنها را با علائم خاصی مشخص نموده اند .هنگام مشخص نمودن چنین مناطقی، باید مطمئن شوید که این بخشها به اندازه کافی از ساختمان فاصله دارند ، هیچ چیزی که به طور بالقوه قابل اشتعال باشد وجود ندارد و همیشه یک فضای امن برای خاموش کردن و دورانداختن ته سیگار وجود دارد.

تجهیزات گرمایشی و پخت و پز

شما همواره باید به صورت سالانه سیم کشی برق دفتر خود را بازرسی کنید. بخش عمده این بررسی ها به مواردی باز میگردد که باعث ایجاد گرما می شود. هر جا درجه حرارت بسیار بالا باشد ، احتمال آتش سوزی نیز وجود خواهد داشت. ما در مورد چیزهایی مانند اشتعال ناشی از لامپ های حرارتی و تجهیزات پخت و پز صحبت می کنیم. اما در مورد چیزهایی که ممکن است در مورد آنها فکر نکرده باشید – مانند اجاق گاز ، دیگ های داغ ، قهوه سازهای بسیار گرم ، توسترها و موارد مشابه نیز بحث خواهیم نمود. با توجه به دفعات استفاده از این دستگاهها ، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که وسایل کوچکتر در شب هنگام همچنان به برق وصل نباشند – و در مورد وسایل بزرگتری که استفاده از آنها ضروریست حتما نکات ایمنی را رعایت نمایید.

پریز ها

اگر یک وسیله وجود داشته باشد که کیفیت آن در فضای تجاری کاملاً متفاوت است ، آن وسیله قطعا پریز برق میباشد. برخی از اماکن کار دارای ساخت و سازهای پیچیده و دقیقی هستند که سطح بالای ایمنی را برای کارکنان به همراه خواهد داشت اما دربرخی ادارات پریزها به معنای واقعی کلمه به دیواره ها چسبیده اند ، ذرات مختلف بر روی آنها جمع میشوند و همه چیز خراب میگردد. بنابراین در بازرسی های خود باید پریزها را نیز چک کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض نمایید چراکه آتش سوزی های الکتریکی می توانند فقط در عرض چند ثانیه گسترش پیدا کنند و تقریبا در همه موارد سیم کشی معیوب علت بروز آتش سوزی است. اگر صدای وزوز شنیدید بدانید که این نشانه خوبی نیست. گهگاه قسمت پشتی دست خود را روی درپوش ها و پریزها قرار دهید تا ببینید که آیا گرم هستند یا نه. اگر گرم بودند ، باید آنها را بررسی کنید.

فن آوری

تجهیزات رایانه ای به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی دیگر از مسایل ایمنی در برابر آتش هستند ، نه به این دلیل که این ابزارها ذاتاً خطرناک هستند ، بلکه به این دلیل که امروزه تعداد بسیار زیادی از آنها به کار گرفته میشود و مصرف برق آنها نیز بسیار زیاد است. همیشه سرور های خود را بارها و بارها بررسی کنید زیرا مسئله گرمای بیش از حد و برق می تواند مشکل ساز باشد. مطمئن باشید که این ابزارها در شرایطی هستند که قادر به تولید گرمای بیش از حد نمیباشند. همانطور که در ابتدا گفتیم ، ایمنی دربرابر آتش مسئولیتی است که باید بر عهده همه باشد. اطلاع از خطرات یک آتش نیمی از چالش بزرگ است ، اما انجام تست های مداوم باعث میشود که محیط کار ایمن‌تری داشته اشید.

ایمن نگاه داشتن آشپزخانه اداره

هنگامی که میخواهید کسب و کار خود را دربرابر حریق ایمن نمایید ، حتما باید در مورد سیستم اعلام و اطفاءحریق خود فکر کنید. اما آیا در آشپزخانه های اماکن اداری چنین نکاتی رعایت میشوند؟ آژانس ملی حفاظت از آتش (NFPA) اظهار می دارد که بیش از 20 درصد از آتش سوزی های روی داده در اماکن اداری و تجاری از آشپزخانه شروع میشوند و تجهیزات پخت و پز منبع 29 درصد از این آتش سوزی ها هستند. در حالی که آتش سوزی های آشپزخانه های اداری ممکن است ابتدا بسیار کوچک باشد ولی می توانند منجر به بروز خسارات قابل توجهی به فضای دفتر شما یا کل ساختمان شوند.

سیم های برق ساییده و خراشیده شده را تعویض نمایید

برای اطمینان از عدم وجود سیم های ساییده شده یا بی حفاظ ، دستگاه های آشپزخانه ، باید به صورت سالانه چک شوند. این سیم ها یک خطر آتش سوزی بزرگ به شمار می آیند. به یاد داشته باشید که به کارمندان خود آموزش دهید تا در صورت مشاهده کابل های برق آسیب دیده حتما وجود آنها را گزارش دهند تا این سیم ها در اسرع وقت تعویض گردند.

غذای در حال پخت را رها نکنید

غذای در حال پخت را رها نکنید

همه ما دوست داریم تصور کنیم که می توانیم چند وظیفه را با هم انجام دهیم، اما گاهی اوقات فقط می توانیم  روی یک چیز تمرکز نماییم. پخت غذا نیز از این امر مستثنی نیست در واقع ما نمیتوانیم درهنگام پخت غذا برروی چیزهای دیگر تمرکز نماییم.

در خانه ، شما  کنار اجاق گاز می ایستید و آشپزی خود را تماشا می کنید. اما در اداره معمولا مواردی وجود دارد که حواستان را پرت میکند. به کارمندان خود باید توصیه کنید که ایمنی در برابر آتش سوزی را جدی بگیرند و موارد ایمنی را جدی بگیرند تا از بروز آتش سوزی جلوگیری نمایند.

به طور مرتب لوازم آشپزخانه را تمیز و سرویس کنید

بسیاری از افراد قبل از ملاقات یا کنفرانس ، یک ناهار سریع تهیه می‌کنند. بعضی اوقات ما این غذا را در ماکروویو  و یا برروی اجاق گاز رها میکنیم و انتظار داریم که دیگران آن را تمیز کنند. با این حال ، چربی های انباشته شده و یا مواد غذایی باقی مانده ، خطر آتش سوزی بزرگی را بر روی سطوح پخت و پز یا درنزدیکی آنها به وجود می آورند – بنابراین باید به کارمندان خود آموزش دهید تا نظافت را به طور کامل رعایت نمایند.

کارهای لازم در زمان بروز حریق و آتش

به همه کارمندان خود اطفا‌حریق را آموزش دهید

در صورت بروز آتش سوزی در آشپزخانه محل کار خود ، شما باید کل کارمندان خود را در زمینه خاموش کردن آتش کاملاً آموزش دهید. همه افراد در محل کار شما باید بدانند که چگونه می توانند به سرکوب یا اطفا آتش کمک کنند. اگر کارمندان خود را به خوبی آموزش ندهید ، دفتر شما – و کل شغلتان- می تواند در شعله های آتش بسوزد

سوالات مهم درباره ایمنی شرکت در برابر حریق

در اینجا چهار سؤال وجود دارد که هر صاحب کسب و کاری باید درباره ایمنی شرکت خود در برابر حریق از خود سوال کند:

آیا خطرات را به درستی ارزیابی کرده اید؟

میزان ریسک کسب و کار شما تقریباً بستگی به این امر دارد که تجارت شما در چه زمینه ایست. اما تعجب خواهید کرد اگر بشنوید که علی رغم میزان خطر موجود  و حتی در عرصه مشاغلی که با بیشترین خطر مواجه هستند – کارهای اندکی در زمینه ارزیابی آنچه که باعث آتش سوزی احتمالی میشود انجام شده است. راه حل این موضوع واقعاً آسان است. برخی از مراکز سازمان آتش نشانی محلی به محل کار شما مراجعه میکنند و یک برنامه کامل و لازم ارائه میدهند.

آیا در صورت بروز شرایط اضطراری برنامه ای دارید؟

معمولا مسایل ایمنی در سالهای اولیه دبستان به شما آموزش داده میشود – اما مطمئناً باید تکرار شوند. پس بهتر است – نه فقط در مورد آتش سوزی – بلکه در مورد هرگونه شرایط اضطراری برنامه ای داشته باشید

شما نباید فقط به فکر محافظت از خود باشید ، بلکه مدیون کارمندان خود نیز هستید و باید از آنها نیز محافظت نمایید. آنها باید بدانند که در امنیت هستند و شما اقدامات لازم را برای حصول اطمینان از امنیت آنها انجام داده اید.

آیا تجهیزات مناسبی دارید؟

شما باید تجهیزات مناسبی را که سازمان آتش نشانی برایتان لیست کرده در دسترس داشته باشید. این تجهیزات شامل سیستم اعلام و اطفاء حریق هستند . شما باید سیستم های لازم را مطابق مقررات اجراء نمایید.

آیا بازرسی های معمولی را انجام میدهید؟

حتی اگر همه تجهیزات صحیح را در اختیار دارید ، باید حتما بازرسی های معمولی را انجام دهید (ما بازرسی های سالانه را به شما توصیه میکنیم) تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز درست کار می کند. برای صرفه جویی در هزینه چند مورد وجود دارد که می توانید به تنهایی آنها را بررسی کنید ، اما برای انجام برخی بازرسی های دیگر حتما باید با تکنسین های حرفه ای تماس بگیرید. در مکان هایی که ماشین آلات سنگین ، مایعات قابل اشتعال و غیره وجود دارد – شما باید بررسی های لازم را سالی دوبار انجام دهید.

حرف آخر

همانطور که گفتیم سیستم هشدار حریق سریعاً احتمال آتش سوزی را اعلام می‌کند و سرمایه گذاری ارزشمندی برای هر نوع کسب وکاری است. ما در شرکت پنتا سیستم هشدار حریق قدرتمندی را مهیا ساخته‌ایم .هرگز برای ایمن نمودن محل کارتان دیر نیست! پس هم اکنون وارد عمل شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

 

لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب کلیک نمایید
[Total: 10 Average: 4.7]

دیدگاهتان را بنویسید