دوربین مداربسته و کاربرد آن در اماکن تجاری،صنعتی و مسکونی

دوربین مداربسته در مجموع به یک یا چند دوربین گفته می‌شود که در یک محیط خاص به خواسته مالکین و ساکنین آن محل، توسط شرکت متخصص نصب دوربین مداربسته انجام می‌پذیرد که کلیه تجهیزات مربوط به این سیستم هیچ ارتباطی به فرستندۀ خاصی از خارج آن محل یا ساختمان ندارد و تمام تجهیزات مدیریتی و نظارتی اعم از پخش تصاویر و یا دریافت تصاویر در همان ساختمان قرار دارند.

دوربین مداربسته

عبارت دوربین مداربسته از ترجمه واژه انگلیسی «Closed Circuit Tele Vision» به معنی عامیانه دوربین یا تلویزیون مداربسته برگردان شده است.

آیا تابه‌حال در مورد پیدایش و چگونگی سیستم دوربین مداربسته فکر کرده‌اید؟

مشاوره تلفنی

دوربین مداربسته نیز همانند تمامی سیستم‌های دیگر با رشد جمعیت، پیشرفت بشر و نوع نیازهای آن، شکل گرفت.

اولین دوربین مداربسته در دهه چهل از سال ۱۹۰۰ میلادی در کشور آلمان و توسط شرکت مخابراتی زیمنس طراحی و ساخته شد. اولین دوربین مداربسته ساخته دست بشر به‌منظور مشاهده و کنترل پرتاب موشک نوع V2 توسط یک مهندس آلمانی بنام «والتر بروچ» طراحی و دراختیار گرفته شد.

پس از آن کشور آمریکا سریعاً دست‌بکار شد و در همان سال‌ها از این سیستم استقبال کرد و از آن به‌منظور جلوگیری از جرایم و شناسایی جرایم استفاده نمود. پس از آن رفته رفته در سایر کشورها و مشاغلی که بیشتر در معرض خطر و سرقت قرار داشتند بکارگرفته شد.

آیا تابه‌حال به اهمیت و کاربردهای دوربین مدار بسته فکر کرده‌اید؟

به واقع می‌توان گفت پیدایش سیستم مدار بسته از همان ابتدا تا به امروز یکی از مفیدترین، بهترین و پرکاربردترین ساخته های دست بشر بوده و به انسان‌ها کمک شایانی کرده است.

اینکه چه دوربین و با چه مشخصاتی در محل نصب و بهره‌برداری گردد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع دوربین‌های مداربسته و متعلقات این سیستم آشنا کنیم.

انواع دوربین‌های مداربسته:

  1. دوربین دام یا دوربین سقفی
  2. دوربین بولت یا دوربین دیواری
  3. دوربین صنعتی
  4. دوربین بی‌سیم یا Wireless
  5. دوربین IP یا تحت شبکه
  6. دوربین گردان یا Speed Dome
  7. دوربین مینیاتوری

دوربین‌ها بسته به نوع کاربرد آن‌ها و شرایط جغرافیایی و فیزیکی محل، انتخاب و نصب می‌گردند.

آیا شما می‌دانید چه دوربینی را به‌منظور دریافت بهترین تصویر و بالاترین کارآیی انتخاب کنید؟

برای داشتن بهترین دوربین مدار بسته تخصصی و حرفه‌ای باید با نوع ساختار و کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

خرید آنلاین دوربین مداربسته

۱ – دوربین دام یا دوربین سقفی (Dome Camera)

همانطور که از نام این دوربین‌ها پیداست برای استفاده بصورت سقفی و دید از بالا نصب و استفاده می‌گردند.

دوربین‌های سقفی هم قابلیت نصب بر روی سقف و هم به واسطه داشتن پایه مخصوص قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند. این دوربین‌ها از نوع معمولی یا از نوع دید در شب در اختیار کاربران قرار دارد و باتوجه به نوع محل نصب و کاربرد آن‌ها تعیین لنز و نصب می‌گردند.

دوربین دام

۲ – دوربین بولت یا دیواری (Bullet Camera)

نام این دوربین‌ها به‌منظور ساختار ظاهری آن‌ها که لوله‌ای شکل هستند انتخاب گردیده است. دوربین‌های بولت بنا به داشتن پایه‌های متنوع امکان نصب بصورت سقفی و دیواری را دارند و دارای دو نوع لنز ثابت و لنز متغیر می‌باشند که با توجه به ساختار محل و کاربرد آن‌ها انتخاب و نصب می‌گردند.

این دوربین‌ها عموماً امروزه از نوع دید در شب تولید و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و در محیط‌های بدون نور و تاریکی مطلق تصویر مطلوبی را به اپراتور ارائه می‌دهد.

دوربین بولت دیواری

۳ – دوربین صنعتی (Box Camera)

این دوربین‌ها به لحاظ نوع کیفیت و ساختار داخلی آن‌ها عموماً در محل‌های بزرگ و حرفه‌ای نصب می‌گردند. دوربین‌های صنعتی بدلیل نداشتن لنز اولیه، باید توسط مجری سیستم بنا به کاربرد و نیازهای کارفرما انتخاب لنز و نصب گردند. این دوربین‌ها قابلیت نصب لنزهای ثابت و متغیر را دارند و در انواع معمولی و دید در شب عرضه می‌گردند.

دوربین صنعتی

۴ – دوربین بی‌سیم (Wireless)

این دوربین‌ها در انواع مختلف در بازار و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دارد، و در محل‌هایی که امکان سیم‌کشی نیست و یا سیم‌کشی مقرون به صرفه نیست استفاده می‌شوند.

انتخاب و استفاده از دوربین‌های بی‌سیم از حساسیت خاصی برخوردار هستند زیرا در دوربین‌های بی‌سیم بدلیل شرایط خاص محیطی امکان نویز و پایین آمدن کیفیت تصاویر وجود دارد بنابراین، در انتخاب نوع دوربین و نحوه نصب آن‌ها باید بدقت عمل کرد تا درنهایت از یک سیستم دوربین مدار بسته تخصصی و حرفه‌ای با کیفیت مطلوب برخوردار شویم.

دوربین بیسیم

۵ – دوربین تحت شبکه (IP Camera)

دوربین‌های تحت شبکه در انواع و شکل‌های مختلف طراحی و تولید می‌گردند و در اماکنی که دارای سیستم کامپیوتر و بستر شبکه هستند نصب و بهره‌برداری می‌گردد.

سیستم مدار بسته تحت شبکه در ساختمان‌های بزرگ و اماکن بزرگی که تعداد کاربران زیادی حضور دارند استفاده می‌گردد و به تمام افراد یا بعضی از آن‌ها امکان استفاده از دوربین‌ها و مشاهده تصاویر آن‌ها را روی بستر شبکه موجود در محل فراهم می‌کند.

دوربین Ip

۶ – دوربین گردان (Speed Dome)

از این نوع دوربین‌ها غالباً در اماکن بزرگ و به‌منظور کنترل هرچه بیشتر و بهتر محیط استفاده می‌گردد.

دوربین‌های گردان همانطور که از نام آن‌ها پیداست، دارای مکانیسم چرخشی یعنی قابلیت حرکت به چپ، راست، بالا و پایین را دارند و به‌دلیل داشتن لنز زوم داخلی امکان نظارت بهتر و بیشتری را برای کاربر سیستم مهیا می‌سازد.

این نوع دوربین‌ها دارای انواع مختلف به لحاظ شکل ظاهری، مناسب فضای داخل یا خارج ساختمان، تنوع در کیفیت، تنوع در نوع گردش پایه و تنوع در نوع لنز تولید و عرضه می‌گردند.

بدیهی است که به‌دلیل نوع کیفیت بالای این دوربین‌ها و تکنولوژی جدید آن‌ها امروزه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

دوربین اسپیددام

۷ – دوربین مینیاتوری یا سوزنی (Pin Hole)

این دوربین‌ها بدلیل ساختار داخلی از ساده‌ترین نوع دوربین‌های مدار بسته به شمار می‌آیند و غالباً در محیط‌های کوچک با کاربرد ساده استفاده می‌شوند.

یکی از موارد پرکاربرد بودن این دوربین‌ها مخفی شدن آن‌ها بدلیل کوچک بودن ابعاد آن‌ها است. می‌توان آن‌ها را در محیط و در ساختار اشیاع جاسازی و نصب نمود بطوریکه هیچ فردی متوجه نصب دوربین در محل نگردد.

دوربی پنل هل سوزنی

دوربین‌های مدار بسته نیز همچون دیگر سیستم‌ها، دستخوش پیشرفت بشر در رشد تکنولوژی قرار گرفته‌اند و بی‌شک دوربین‌های امروزی با دوربین‌های ابتدایی قابل مقایسه نیستند.

امروزه از دوربین مدار بسته در اماکن شهری، صنعتی، نظامی، مسکونی به‌منظور جلوگیری از ارتکاب جرایم، کنترل ترافیک، نظارت و حفاظت اماکن و صنایع حمل و نقل همچون:

فرودگاه‌ها، قطارهای درون و برون شهری، صنایع دریایی و جاده‌ای استفاده و بهره‌برداری می‌گردد.

آیا با اجزا و ساختار یک سیستم دوربین مدار بسته، آشنایی دارید؟

اجزاء  سیستم دوربین مدار بسته تخصصی و حرفه‌ای

برای بهره‌برداری و داشتن یک سیستم عالی و حرفه‌ای باید اجزاء و ساختار آن‌ها را بدانید. ما در ادامه شما را با آن‌ها و چگونگی انتخاب اجزاء آشنا می‌کنیم.

مانیتور یا تلویزیون

به‌منظور رؤیت تصاویر استفاده می‌گردد و ابعاد، کیفیت و مشخصات آن‌ها بستگی به تعداد دوربین‌ها و وسعت محل انتخاب می‌گردد.

دستگاه ضبط‌کننده تصویر

که نام تجاری آن DVR یا NVR می‌باشد.

این دستگاه‌ها در واقع مغز یا پردازشگر مدار بسته هستند و تصاویر را از دوربین‌ها دریافت می‌کنند و به هارد یا حافظه سیستم منتقل می‌کنند. DVRها در انواع مختلف ۴، ۸، ۱۶ و ۳۲ کانال تولید و عرضه می‌گردند.

انتخاب ضبط‌کننده‌ها یا DVRها به‌منظور کیفیت و ساختار داخلی آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردارند و درکارایی و راندمان یک سیستم نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

پس حتماً در انتخاب نوع و جنس آن دقت لازم را به‌عمل آورید.

دی وی آر دوربین مداربسته

لنز

لنز‌ها بیشتر برای دوربین‌های صنعتی که به‌منظور نوع مشخصات محل، لنز تعیین می‌گردد کاربرد دارند. و در انواع ثابت با شماره‌های مختلف و نوع متحرک با دامنه متغیر وجود دارند و این نوع تغییرات بسته به طول و عمق تصویر انتخاب می‌گردند.

لنزهای ثابت را Fix lens و لنزهای متغیر را Vari focal lens می‌گویند.

لنز دوربین مداربسته

فیش

قطعه ایست که بین سیستم و سیم قرار می‌گیرد و کار آن انتقال و تبادل سیگنال تصویر یا مدار می‌باشد.

پر واضح است که انتخاب درست فیش به‌منظور حفظ کیفیت تصاویر و یا صوت از اهمیت خاصی برخوردار است. فیش‌ها دارای مدل‌ها و انواع مختلفی تولید و عرضه می‌گردند.

فیش دوربین مداربسته

آداپتور یا منبع تغذیه

به‌منظور تأمین ولتاژ در سیستم دوربین مدار بسته از آداپتور یا منبع تغذیه استفاده می‌گردد.

تغذیه‌ها چه به لحاظ شکل ظاهری و چه به لحاظ نوع جریان‌دهی آن‌ها از انواع مختلفی برخوردارند.

در سیستم مدار بسته هم می‌توان تغذیه دوربین‌ها را تک به تک یا مستقل  و یا به‌صورت مرکزی یعنی برای چند دوربین از یک منبع تغذیه با آمپر بالا و مناسب استفاده نمود.

منبع تغذیه آداپتور

در پایان ذکر این موضوع لازم است که داشتن یک سیستم دوربین مدار بسته تخصصی و حرفه‌ای و مشاهده تصاویر و نظارت کامل حق شماست.

پنتا برای مشاوره و ارائه کالا و خدمات در کنار شماست.

لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب کلیک نمایید
[Total: 21 Average: 3.8]

One thought on “دوربین مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید