سیستم اعلام حریق هوشمند چگونه کار می کند؟

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق هوشمند چگونه از جان و مال افراد درمقابل آتشسوزی حفاظت میکند؟

اگر در موقعیتی قرار  بگیرید که نظرتان را درباره پیشرفت تکنولوژی بپرسند، از آن دسته افرادی هستید که همواره فکر می‌کنند در قدیم همه چیز بهتر از حال حاضر بوده و پیشرفت تکنولوژی از پدیده‌های ناخوشایندی است که زندگی‌ها را تحت تاثیر منفی خود قرار داده است؟ یا جزو افرادی هستید که از این مسئله همواره استقبال کرده‌اید و سعی در آشنایی با فناوری‌های جدید و نوظهور داشته‌اید؟ اگر از دسته دوم هستید، می‌توان گفت مناسب‌ترین موضع را انتخاب کرده‌اید چرا که همراهی با تکنولوژی، مفیدترین کاری است که می‌توان برای بهره گرفتن از آن برای بهبود سبک زندگی انجام داد.

اما اگر از دسته افراد بدبین به تکنولوژی هستید و فکر می‌کنید بدون پیشرفت‌های چند ده سال اخیر، احتمالاً زندگی بهتری داشتید، باید گفت شما کمی در این مورد ناعادلانه فکر می‌کنید. در کنار تغییرات مختلفی که فناوری‌های پیشرفته در زندگی ما به وجود آورده‌اند، در خیلی از موقعیت‌ها نیز ما را از خطرهای بعضاً مرگبار نجات داده‌اند.

Blue glowing key on blue glowing computer matrix

برای این موضوع مثال‌های بسیاری وجود دارد اما اگر بخواهیم مرتبط با متن مثالی بزنیم، سیستم‌های اعلام حریق بهترین مصداق است برای این موضوع که پیشرفت فناوری کمک‌های انکارناپذیری به بهبود زندگی افراد داشته است و خطراتی که در گذشته به آسانی می‌توانست باعث مرگ یا (در بهترین حالت) از بین رفتن خانه و سرمایه‌ی افراد شود، امروزه با کمک سیستم‌های اعلام حریق (خصوصا سیستم اعلام حریق هوشمند) تا حد زیادی کنترل شده و از میزان خسارتی که ممکن بود به بار بیاید، به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود.

اما سیستم اعلام حریق هوشمند چیست و تفاوت آن با سایر انواع سیستم اعلام حریق چیست؟

برای پرداختن به این مسئله باید ابتدا با انواع سیستم‌های اعلام حریق آشنا شویم سپس به بررسی نوع هوشمند آن بپردازیم. سیستم‌های اعلام حریق براساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. از نظر سطح حفاظت و نحوه اطلاع رسانی به دسته‌های مختلفی می شوند. سطح حفاظت درواقع مشخص می‌کند ما چه انتظاری از سیستم اعلام حریق موردنظرمان داریم! آیا می‌خواهیم از جان افراد محافظت کند یا همین که وسایل و اموالمان را از خطر آتش‌سوزی حفظ کند برایمان  کافی است؟ ما باید بدانیم هدفمان از پرداخت هزینه برای خرید و نصب سیستم اعلام حریق چیست، تا بهترین گزینه را باتوجه به نیازمان انتخاب کنیم، گرچه بسیاری از سیستم‌های اعلام حریق هردوی این نیازها را برطرف می‌کنند.

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع سیستم اعلام حریق

 

نحوه اطلاع رسانی سیستمهای مختلف اعلام حریق چه تفاوتهایی دارند؟

سیستم‌های اعلام حریق انفرادی برای اطلاع رسانی حریق، بلافاصله پس از تشخیص وقوع حریق(به روشهای مختلف بیته به نوع دتکتور و حساسیت آن) بواسطه‌ی آژیر هشدار و چراغ‌های چشمک‌زن، خطر را به اطلاع افراد حاضر در محل می‌رسانند.

اما در سیستم‌های اعلام حریق مرکزی (که سیستم اعلام حریق هوشمند، در این دسته جای می‌گیرد) بخشی در سیستم وجود دارد به نام کنترل پنل یا تابلوی کنترل مرکزی که اطلاعات توسط دتکتورها (آشکارسازها) به آن گزارش شده و پس از آن طبق برنامه‌هایی که از پیش در سیستم تنظیم شده است، واکنش مناسب نشان داده می‌شود. این واکنش‌ها بسته به نوع سیستم کنترل حریق متفاوت است.

قیمت اعلام حریق

سیستم اعلام حریق هوشمند آدرس پذیر
سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق هوشمند، یکی از انواع سیستم اعلام حریق مرکزی است. رایج‌ترین انواع سیستم اعلام حریق مرکزی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، سیستم‌های متعارف یا Conventional و سیستم‌های آدرس‌پذیر یا Addressable هستند. باتوجه به اینکه هردوی این سیستم‌ها جزو سیستم‌های مرکزی هستند، پس به محض تشخیص خطر، آن را به تابلوی کنترل مرکزی گزارش می‌دهند اما تفاوتشان در این نکته است که سیستم‌های آدرس‌پذیر طوری طراحی شده‌اند که به هریک از اجزا، آدرس جداگانه و منحصر بفردی اختصاص یافته است، به دلیل یافتن اینکه دقیقا کدام وسیله فعال شده و خطر حریق را مخابره کرده است، بسیار آسانتر شده و به این ترتیب یافتن محل دقیق آتش سریع‌تر انجام می‌شود. همین ویژگی در پیشگیری از به بار آمدن خسارات سنگین تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در مقابل در سیستم متعارف، منطقه (Zone) بندی وجود دارد و تشخیص محل دقیق آتش‌سوزی امکانپذیر نیست اما می‌توان منطقه کلی آن را تشخیص دهید (مثلا شاید این نکته که حریق در کدام طبقه اتفاق افتاده است، قابل تشخیص باشد) اما تشخیص نقطه‌ی دقیق آن امکان‌پذیر نیست.

از نظر سیم‌کشی نیز، در سیستم متعارف سیم‌کشی به شکل ستاره‌ای است اما در مدل آدرس‌پذیر، تمام تجهیزات و تابلوی کنترل مرکزی در یک حلقه قرار می گیرند.

سیستم اعلام حریق هوشمند آدرس پذیر
سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

معرفی این دونوع سیستم و آشنایی با تفاوت برجسته‌ی آن‌ها، پیش زمینه‌ای بود برای معرفی سیستم اعلام حریق هوشمند که با نام آنالوگ آدرس‌پذیر نیز خوانده می‌شود. در این بخش با این سیستم بیشتر آشنا می‌شویم.

  • اگر با دتکتورها آشنایی داشته باشید، این موضوع را نیز می‌دانید که نوع و میزان حساسیت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. یکی از مزایای سیستم اعلام حریق هوشمند این است که در آن مقدار جریان خروجی هر دتکتور بستگی به احساس دتکتور از شرایط محیط دارد و طبق آن جریان آنالوگ تغییر می‌کند. همانطور که گفته شد، سیم‌کشی در سیستم آدرس‌پذیر به صورت حلقوی بوده و با هر حلقه می‌توان فضایی به متراژ ده‌هزار متر مربع را پوشش داد.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های سیستم اعلام حریق هوشمند و عادی در این نکته است که دتکتورها در اغلب سیستم‌های اعلام حریق در شرایط نرمال غیرفعال هستند و پس از احساس خطر و وجود نشانه‌های حریق، فعال می‌شوند و اطلاع رسانی را به افراد حاضر یا تابلوی کنترل مرکزی انجام می‌دهند. اما در سیستم هوشمند، دتکتورها همواره فعال و درحال گزارش وضعیت به تابلوی کنترل مرکزی و درمقابل، دریافت اطلاعات از آن هستند.
  • علاوه براین‌ها سیستم هوشمند از نظر نرم‌افزاری، امکان اتصال با سایر سیستم‌های امنیتی و حفاطتی ساختمان را نیز دارد. گاهی نیز ممکن است بخواهید یک یا چند دتکتور را از سیستم حذف کنید، این کار از نظر نرم‌افزاری امکان‌پذیر است.
  • یکی از مزایای قابل توجه سیستم اعلام حریق هوشمند، این است که بسته به وضعیت موجود، سیستم گاهی هشدار را در چند مرحله شامل پیش هشدار و هشدار اصلی، مخابره می کند. ضمن اینکه تمام این اتفاقات قابل ثبت و گزارش‌گیری هستند و درانتها می‌توان آن‌ها را با جزئیات مورد بررسی قرار داد.
  • مقایسه قیمت سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر
 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع دتکتورهای سیستم اعلام حریق

 

به لحاظ قیمت، تجهیزات و مواد اولیه سیستم‌های متعارف شاید به نظر مناسب‌تر باشد، اما در مجموع هزینه‌ها با احتساب نصب و هزینه‌های مربوط به آن، معمولا سیستم آدرس‌پذیر به صرفه‌تر از سیستم اعلام حریق متعارف است. البته باید آن‌سوی مسئله را نیز در نظر گرفت. سیستم‌های هوشمند، به دلیل نشان دادن نقطه دقیق آتش‌سوزی، امکان کنترل سریعتر و پیشگیری از خسارت سنگین را نیز فراهم می‌کنند. بنابراین حتی در صورتی که مجموع هزینه‌ی سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر از سیستم Conventional  یا متعارف بیشتر باشد، باز هم سیستم آدرس پذیر گزینه‌ی به صرفه‌تری محسوب می‌شود.

 

لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب کلیک نمایید
[Total: 24 Average: 4.6]

دیدگاهتان را بنویسید