ایزولاتور اعلام حریق آدرس پذیر

ایزولاتور اعلام حریق آدرس پذیر

ایزولاتور یا ایزولاتور اعلام حریق اتصال کوتاه

وقوع اتصال کوتاه در مدار لوپ در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر باعث از کار افتادن تمامی تجهیزات (دتکتورها ، شاسی ها ، آژیرها و ..) روی لوپ میشود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی میتوان از ایزولاتورهای اتصال کوتاه استفاده کرد. مطابق استاندارد اعلام حریق NFPA72  در صورت بروز اتصال کوتاه، در لوپ نباید بیشتر از یک زون از مدار خارج شود. بنابراین باید در طراحی به ازای هر زون در هر لوب آدرس پذبر یک ایزولاتور اتصال کوتاه در نظر بگیریم. در شکل پایین ما هر طبقه را بعنوان یک زون (ناحیه) در نظر گرفته ایم و در ورودی و خروجی هر زون یک ایزولاتور نصب گردیده است.

 ایزولاتور اعلام حریق

 

 نحوه عملکرد ایزولاتور اتصال کوتاه

پس از نصب ایزولاتور اتصال کوتاه در مدار لوپ اعلام حریق آدرس پذیر ، در صورت بروز اتصال کوتاه ، تنها تجهیزاتی که بین دو ایزولاتور اتصال کوتاه وجود دارند از مدار خارج خواهند شد . درواقع ایزولاتورها قسمت اتصال کوتاه مدار لوپ را از قسمت دیگر آن جدا می کنند. این موضوع در شکل زیر به خوبی نشان داده شده است. در شکل  اتصال کوتاه بین تجهیزات طبقه پنجم رخ داده است و ایزولاتورهای اتصال کوتاه، این زون طبقه پنجم را از سایر زونها جدا کرده اند. بنابراین کل مدار لوپ به جز زون طبقه پنجم  به عملکرد عادی خود ادامه میدهد و خطای مربوط به از دست رفتن تجهیزات درون زون طبقه پنجم بر روی مرکز کنترل نمایش داده میشود.

ایزولاتور اعلام حریق آدرس پذیر

نکته: ایزولاتورها جزء تجهیزات خنثی درون مدار لوپ آدرس پذیر هستند و آدرس نمی پذیرند و معمولا در برنامه ریزی مرکز کنترل نیز تعریف نمیشوند.

قیمت اعلام حریق

شکل ظاهری چند نمونه از ایزولاتورها

 

انواع ایزولاتور اعلام حریق

. در برخی برندها شبیه ماژول های واسط ورودی یا خروجی درون یک جعبه قرار دارند. . در برخی از برندها ایزولاتورها به صورت پایه ایزولاتور هستند. بدین صورت که به جای پایه دتکتور، آژیر یا فلاشر، از پایه ایزولاتور استفاده میشود. . در برخی از برندها ممکن است ایزولاتورها درون تجهیز آدرس پذیر وجود داشته باشند. مثلا دتکتور دود با ایزولاتور داخلی و آژیر آدرس پذیر با ایزولاتور داخلی . در برخی از برندها شکل ظاهری ایزولاتور میتواند شبیه یک چراغ نشانگر باشد.

با اینکه شکل ظاهری ایزولاتورها در برندهای مختلف می تواند متفاوت باشد، ولی عملکرد همه آنها به یک صورت است و آنها برای ایزوله کردن قسمت اتصال کوتاه مدار لوپ از قسمت سالم آن مورداستفاده قرار می گیرند. توجه داشته باشید که با اضافه کردن هر ایزولاتور در لوپ، معمولا مقدار مقاومتی به مدار لوپ اضافه میشود. جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی و همچنین برای دانستن تمهیدات استفاده از ایزولاتورها و حداکثر تعداد مجاز آنها در یک لوپ، به توصیه های سازنده آنها مراجعه کنید.

لطفا برای امتیاز دادن به این مطلب کلیک نمایید
[Total: 23 Average: 4.6]

۲ دیدگاه برای “ایزولاتور اعلام حریق آدرس پذیر

دیدگاهتان را بنویسید